Frank Krake (1968) studeerde Marketing Strategy aan de RUG. Hij publiceerde in de Verenigde Staten en schreef eerder de autobiografie De Rampondernemer (Pearson – 2013)
Na zijn studie (HEAO-CE) is hij in 1989 zijn carriere begonnen als inkoper bij Wehkamp in Zwolle. In 1994 besluit hij de andere kant van de tafel op te zoeken als commercieel directeur bij Unimeta BV. Een producent van tuinmeubilair met 300 FTE’s en een fabriek zo groot als drie voetbalvelden aan de rand van het centrum van Enschede.
Daar werkt hij zich op tot directeur/eigenaar, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Vele rampen worden overleefd; van vuurwerkramp tot SARS en van 9/11 tot het faillissement van een toeleverancier. Daarbij spelen de (financiële) avonturen met diverse banken een belangrijke rol.
En als Unimeta dan in 2005 zelf failliet gaat, zit hij zonder werk of uitkering thuis. Maar Krake recht zijn rug en start een kop-staart bedrijf in tuinmeubelen, dat hij Bukatchi doopt. Dit bedrijf bouwt hij in zeven jaar uit naar een mini-multinational, met vestigingen in Hengelo, Nottuln (Duitsland), QingXi (China) en Cirebon (Indonesie). Waarna hij in april 2012 het bedrijf van de hand doet aan een participatiemaatschappij en zich stort op andere activiteiten.
Onderdeel van de verkooptransactie is ook het succesvolle TiTaTuinmeubelen.nl. Met dit nieuw opgezette bedrijf verrast hij in augustus 2011 voetbalminnend Nederland als hoofdsponsor van De Graafschap. En waar media-circus speelt zich af rond deze opvallende naam en vele uitzendingen op TV zijn het gevolg.
Hiermee brengt Krake zijn hieronder genoemde studie in de praktijk; ’Successful brandmanagement in SME”s”. In die tussenliggende jaren heeft hij namelijk zijn part-time studie Master of Marketing Strategy aan de Rijks Universiteit Groningen met een wetenschappelijke publicatie afgerond. In 2005 verschijnt zijn artikel in het vooraanstaande Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift “Journal of Product & Brand Management”, waarvoor hij een Award voor het beste artikel van dat jaar ontvangt. Over zijn ervaringen als ondernemer, failliet gaan en weer boven komen drijven, over de vele rampen die hij meemaakte en de wijze waarop hij ze overwon, schreef Krake het boek De Rampondernemer. Tevens het eerste boek ter wereld dat voorzien is van de baanbrekende Layar Augmented Reality techniek.
Krake is een veelgevraagd spreker. Hij combineert de vele facetten van het ondernemerschap op praktische wijze en met een gedegen theoretische onderbouwing, tot een inspirerend en motiverend verhaal. Met een stevige audio-visuele ondersteuning bij zijn presentaties en de nodige dosis humor.
Jaren werkte hij aan zijn nieuwe project; ‘Menthol’. Als klein jochie logeerde hij regelmatig bij zijn grootouders in Hengelo, waar hij voor het eerst over ‘de eerste neger buiten de Randstad’ hoorde. Zijn opa deed vroeger zaken met Joseph en Roosje. De verhalen over het echtpaar maakten een onuitwisbare indruk. Die fascinatie inspireerde tot het schrijven van dit boek over Menthol, de zwarte man die Nederland leerde tandenpoetsen.